"جهنم" شکل عربی شده ی واژه ی "گِهینُّم" درون زبان عبری هست — زبان ِ کهن تر و از همان شاخه ی زبان های سامـی درون منطقه ی بین النـهرین — و به معنی:
"دره ی پسر هینّوم" [“Valley of the Son of Hinnom”]
این دره درون شـهر اورشلیم، فیلم خارجی هدیه ای ازبهشت و در جنوب کوه صهیون واقع است، کـه در زمان های قدیم محل سوزاندن زباله های شـهر بوده. فیلم خارجی هدیه ای ازبهشت بعد ها، افراد آن منطقه، بر اساس اعتقاد خود، جنازه یـانی را کـه از رستگاری نومـید شده بودند، مثل آدمـهایی را کـه دست بـه مـی زدند، درون این مکان مـی سوزاندند.
اما اتفاق های دیگری هم درون این منطقه رخ مـی داد. فیلم خارجی هدیه ای ازبهشت محل عبادت آن دسته از قوم بنی اسرائیل هایی بود کـه به دین های کنعانی و فنیقی ایمان داشتند و پیکره هایی از خداهای آنـها را — مانند، "مُلِک" و "باآل" [Ba’ — درون این دره ساخته بوده و عبادت مـی د.
ولی اندک اندک، نادانی قوت گرفت و منجر بـه پی آمدهای دهشناکی شد، و آنـها درون آن مکان، قربانی را شروع د، و روزی، شخصی بـه نام هینّوم ، فرزند خود را درون آنجا قربانی کرد، و از آن پس، آن نقطه را
"دره ی پسر هینّوم" نامـیدند.
Gey Ben-Hinnom /ĝ-ben-hinnōm/
"valley of the son of Hinnom"

بعدها، واژه ی "پسر" نیز از آن کم شد، و به "گِهینُُّم" ]"دره ی هینّوم" کوتاه شد.
اینکه درون ابتدا، آن دره، به منظور مردم، محلی به منظور از بین بردن زباله های خود بوده، و بعد، از روی خرافات و نادانی، آن را بـه عبادت گاه و قربان گاه تبدیل کرده اند؛ یـا اینکه، بر عکس، از عبادتگاهی بـه زباله دانی پیشرفت کرده، خیلی آشکار نیست، و بسته بـه گمان و بینش ما دارد.
اما، شاید نکته مـهم این باشد کـه کل این ماجرا ها، بعد از سلیمان و داودِ قصه های سامـی ها شروع مـی شود کـه مربوط بـه سه هزار سال پیش اند، و مـی توان منشا "گِهینُّم" را درون زبان پارسی کهن یـافت. چرا کـه بسیـاری از واژگان و آئین های زبان و فرهنگ آریـایی، درون دوران های بعدی، بـه زبان و فرهنگ ِ مردم منطقه های دیگر از جمله یونانی و عبری راه پیدا کرد.

واژه ی اوستایی گَئِثانَنی [gaeθā کـه در زبان ِ کهن ِ سانسکریت هم با کمـی دگرگونی ِ آوایی وجود دارد، درون بر گیرنده ی ریشـه ی واژگانی مانند "گیتی"، "کیـهان" و "جهان"، و به معنای "جهان های زیرین" هست که بـه باور آریـایی ها بـه هفت طبقه بودن دنیـای مردگان اشاره دارد کـه مکانی هست سرد — کـه خود انعکاس دهنده ی ذهنیت ایرانی ها ی باستان هست که با توجه بـه موقعیت جغرافیـایی زندگی خود، زمستان و سرما را سخت و عذاب آور مـی دانستند، بر خلاف قوم های سامـی و اسرائیلی کـه از گرمای سوزان رنج مـی بردند.

بهرحال، "جهنم"، کـه گهگاه بصورت "جهنم دره" درون زبان فارسی متداول است، دره ای درون اورشلیم هست که درون حال حاضر یکی از مراکز گردش گری آن شـهر محسوب مـی شود. حتی افرادی درون آن قربان گاه روزگاران قدیم، دراز مـی کشند که تا تصویری از نادانی ِ جنایتکارانـه ی پیشینیـان را بازسازی کنند.
عهایی از نقاط مختلف "جهنم" [Gehennom/:

: فیلم خارجی هدیه ای ازبهشت




[عهایی از جهنم - pic.vatandownload.com فیلم خارجی هدیه ای ازبهشت]

نویسنده و منبع | تاریخ انتشار: Tue, 10 Jul 2018 12:17:00 +0000